------------------------------------------------------------

Skogsbrand

TILL YTTRANDEFRIHETENS FÖRSVAR. Denna blog har tillkommit med anledning av diskussionerna kring tidningen Jyllandspostens publicering av några bilder av profeten Muhammed.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Sweden

torsdag, februari 09, 2006

Nu är det slut

HÄDISK BILD 1699 Muhammed håller halvmånen i handen
och trampar på korset och de Tio Budorden.
Notera bilden vid hans höft. Är det en hånfull bild av Allah?

Den här bloggen började den 12 januari som ett experiment sprunget ur en tanke om att försöka diskutera vad som sker när friheterna i en demokrati konfronteras med de oförskämda och auktoritära krav som religionerna ställer på omgivningen. Det utgick från Jyllandspostens publicering av de satiriska bilderna och diskussionen om bildförbudet inom islam, ett bildförbud som när jag undersökte det närmare inte alls visade sig vara en allmänt accepterad dogm.
Nästan över en natt förändrades alltsammans. Den internationella utvecklingen exploderade och kontroversen kring teckningarna hamnade i fokus.
Sista ordet i den här affären är inte sagt. De religiösa stollarna, försörjda av de arabiska eliterna, kommer att fortsätta agera i kulisserna och skjuta framför sig de fattiga, de illitterata, de som ingen bryr sig om. Alla de människor som flytt från ett liv utan hopp bara för att finna sig vara samma underklass här som de var i de länder de lämnade.
Tragiken är att religionens löften fått dem att gå vilse. Må så vara. Deras europeiska barn kommer inte att tänka som föräldrarna. Idag vill de inte konfrontera de äldre som gjort allt för att ge dem den trygghet de själva aldrig fick uppleva. Men det kommer en morgondag. Var så säkra på det.
Nu är det dags för mig att sätta punkt. Jag har lärt mig en hel del och jag har stundtals haft nästan syndigt roligt. Tack för mig.

2 Comments:

Blogger gudmundson said...

Tack för allt!

söndag, februari 12, 2006  
Blogger pepita said...

Ursäkta,men jag har småkikat på ditt bloggnamn länge nu...trodde först det var någon form av sosse blogg.Nu vet jag bättre sen du la till lite text,som klart lockar folk,(eller ej)Har tittat på de satiriska bilderna för att bilda mig en uppfattning.Ibland finns rasism bakom en vacker yta,lurande.
Denna blogg mycket välskriven,hade inte väntat mig nåt annat eller.
Engelskans Free Speach..betyder förstås inte jag kan skriva el. säga vad F#n som helst.Jag tror du får folk som mig att tveka att besöka sådana här bloggar därför vi som stridit för att alla har rätt till respekt,religion m.m...Du Vet.Får tacka för mig..

torsdag, mars 16, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se

eldhug@hotmail.com